شما اینجا هستید: خانه / بازاریابی اینترنتی / آموزش تجارت اینترنتی / بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال چیست؟

 

چه توی دنیا چه در ایران استفاده مردم از اینترنت بسیار زیاد شده. مدت زمانی که مردم آنلاین هستن با سرعت رو به افزایشه و این آنلاین بودن رفتارهای مردم رو هم عوض کرده. از رفتارهای ارتباطی بگیر تا رفتار خرید. این تغییر رفتار خرید باعث شده خیلی از کسب و کارها به سمت آنلاین شدن برن به طوری که توی بعضی از کشورها اصلا طرف در مغازشو میبنده میره آنلاینش می کنه! (و حتی شاید در خود ایران!).البته این رو هم از قلم نندازیم بعضی ها فقط برای اینکه عقب نباشن و بگن ما هم هستیم، کسب و کارشون رو آنلاین می کنن. فرقی نداره دلیل آنلاین کسب و کارت چیه. در نهایت همه کسب و کارها می خوان فروش داشته باشن و برای فروش بیشتر بازاریابی می کنن. خب وقتی کسب و کار آنلاین میشه به دنبالش شکل بازاریابی هم عوض میشه و باید متناسب با ابزارهای دیجیتال و آنلاین باشه. همینطور متناسب با رفتارهای آنلاین مردم. اینجاست که بازاریابی دیجیتال مطرح میشه و صاحبان کسب و کار به این فکر میفتن که بفهمن بازاریابی دیجیتال چیست؟! و ما در این مقاله به دنبال روشن کردن این قضیه هستیم.

بازاریابی دیجیتال چیه؟

بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارها و تاکتیک های دیجیتال برای بازاریابی. به همین سادگی! البته ما بیشتر تمرکزمون روی ابزارهای مجازی و آنلاین دیجیتال هست.(مگه غیر آنلاینم داریم؟ بله داریم!) و بازاریابان دیجیتال به دنبال استفاده از این ابزارها (از این به بعد بخونید دارایی ها!) و تاکتیک ها برای رسیدن به اهداف بازاریابی خودشون هستن.

دارایی های دیجیتال:

  • وب سایت
  • بلاگ و پست هاش
  • کتاب های الکترونیکی
  • اینفوگرافیک
  • ابزارهای تعاملی
  • شبکه های اجتماعی
  • روابط عمومی
  • بروشور آنلاین
  • ابزارهای برندسازی (مثل لوگو و فونت)

تاکتیک های بازاریابی دیجیتال:

سئو (بهینه سازی موتورهای جست و جو)

که در حقیقت فرایند بهبود رتبه وب سایت شما در لیست گوگل هست. فرایندی که شما رو به صفحه اول نتایج گوگل میاره.

بازاریابی محتوایی

که فرایند تولید و انتشار دارای های محتوایی برای افزایش آگاهی از برند شما ، جذب مخاطب و افزایش دنبال کننده و مشتری هست.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به فرایند جذب مخاطب، تبدیل به دنبال کننده و خریدار و در نهایت تبدیل خریدار به مشتری وفادار گفته میشه.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف برای رشد آگاهی از برند شما، ایجاد ترافیک برای وبسایت و نشر محتوای تولید شده هست.

(Pay Per Click(PPC

یک روش ایجاد ترافیک برای وبسایت هست که دراون شما به سایت منتشر کننده تبلیغتون، به ازای هر کلیکی که روی تبلیغتون میشه پول پرداخت می کنین. رایج ترینش استفاده از Google Adwords هست.

Affiliate Marketing

یک روش تبلیغات هست که شما به ازای نشر یا فروش کالا یا خدمت یه سایت دیگه حق کمیسیون یا پورسانت دریافت می کنید.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در این روش شما از ایمیل برای انتشار محتوا، اطلاع رسانی رویدادها و تخفیفات بین دنبال کننده هاتون استفاده می کنید.

(Digital Display Advertising (DDA

روشی هست که در اون از تبلیغات تصویری (بنر) استفاده میشه. بدین صورت که این بنرها در وب سایت های مورد نظر شما که احتمالا مخاطب مورد نظر شما ازش بازدید میکنه گذاشته میشه و شما به ازای اون پول پرداخت می کنید.

بازاریابی موبایلی

این روزا دیگه همه گوشی به دست هستن. یکی از راه های برقراری ارتباط با مخاطبان، سرگرم کردن اون ها و نمایش تبلیغ به اون ها استفاده از بازاریابی موبایلی هست.

روابط عمومی آنلاین

همونجور که شما در حالی سنتی و آفلاین از روابط عمومی استفاده می کنید در زمان آنلاین هم باید استفاده کنید

خودکارسازی بازاریابی

وقتی که تعدادی از وظایف بازاریابی تکراری میشن بهتر هست که اون وظایف به صورت خودکار انجام بشن و برای این خودکارسازی هم ابزارها و سیستم هایی طراحی شده که میشه ازشون استفاده کرد.

اما تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی درونگرا چیه؟

همونطور که دیدید بازاریابی درونگرا یکی از تاکتیک های بازاریابی دیجیتال هست و به قولی زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می گیره. اما در مقابل این بازاریابی درونگرا بازاریابی برونگرا(سنتی) هم داریم. معنیش چیه؟ اینکه شما پیام بازاریابی خودتون (مثلا یه بنر تبلیغاتی) رو در هرجایی بذارید. یعنی درجایی که مورد پذیرش و توجه کاربرانش نیست یا اصلا به اون ها مربوط نیست. در مقابل بازاریابی درونگرا از دارایی های بازاریابی دیجیتال برای جذب، تبدیل به دنبال کننده، تبدیل به خریدار و در نهایت تبدیل به مشتری وفادار استفاده میکنه.

آیا بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری جواب میده؟

جواب اینه که هر کسب و کاری که آنلاین میشه اصلا مجبوره از بازاریابی دیجیتال استفاده کنه. اما این بدین معنی نیست که همه کسب و کارها باید به یک روش از بازاریابی دیجیتال، دارایی هاش و تاکتیک هاش استفاده کنن.

برای B2B

اگر کسب و کار شما از نوع B2B هست روال بدین شکل میشه که شما از بازاریابی دیجیتال برای جذب مخاطبان و تبدیل اون ها به دنبال کننده قوی استفاده می کنید. بعد از این، دنبال کننده های باکیفیت (خریداران احتمالی قوی) رو به فروشنده های کسب و کارتون تحویل میدین و اون ها کار فروش رو انجام میدن.

برای B2C

و اما اگر کسب و کار شما از این نوع هست، بسته به قیمت محصولات، کار بازاریابی دیجیتال این میشه که مخاطبان رو جذب کنه و به سرعت تبدیل به مشتری کنه. بدون اینکه اون ها رو به فروشنده های کسب و کار شما تحویل بده. یعنی کار جذب تا فروش کاملا به عهده بازاریابی دیجیتال میشه. اینجاست که شما باید دارایی ها و صفحات (Call To Action (CTA خیلی قوی داشته باشین.

مزیت بازاریابی دیجیتال چیه؟

فکرشو بکنین که یکی از بزرگترین و خوش جاترین بیلبوردهای شهر رو گرفتین و یه بنر بسیار حرفه ای و جذاب هم درست کردین گذاشتین مردم ببینن. یا اینکه در یکی از پرتیراژترین روزنامه ها یا مجلات کشور یه صفحه رو اختصاصی برای تبلیغ شرکتتون یا محصولتون گرفتین. اما سوال: در کدوم یکی از این حالات میتونین بفهمین چند نفر از تبلیغ شما دیدن کردن؟ چند نفر تحت تاثیر قرار گرفتن؟ چند نفر هم تحت تاثیر قرار گرفتن هم پیگیری کردن؟ چند نفر از مشتریانتون از راه این تبلیغات اومده و چه نرخ بازگشت سرمایه ای از اون تبلیغ دارین؟ تقریبا هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.

شاید مهم ترین مزیت بازاریابی دیجیتال همین باشه. که میشه از طریق ابزارهای آنلاینی که وجود داره تمام اتفاقات بازاریابی رو رصد کرد.

مثلا برای وب سایت: بررسی و تحلیل اینکه ترافیک شما چقدره، از کجا اومده، چه مقدارش از سرچ شدن در گوگل بوده، چه مقدارش از تبلیغات وارد شده و …

یا برای محتوا: کدوم یکی از موضوعاتی که ازش محتوا تولید کردین بیشتر مورد پسند مخاطبان بوده، چه نوع محتوایی بیشتر بازدید داشته(مثلا ویدیو یا مقاله)، کدوم رسانه ها تاثیر بیشتری در نشر محتوای شما داشتن و …

به طور کلی شما با وجود ابزارهای بسیار حرفه ای و دقیق می تونید تمام فرایند بازاریابی دیجیتال خودتون رو رصد کنید و بر اساس اطلاعاتی که بدست میارین برای ادامه فعالیت هاتون و بهبود نتایج برنامه ریزی می کنین.

چقدر طول میکشه تا بازاریابی دیجیتال نتیجه بده؟

برای رسیدن به نرخ بالاتر ROI (بازگشت سرمایه) قطعا بازاریابی دیجیتال بسیار سریع تر از بازاریابی سنتی و آفلاین هست. اما اینکه دقیقا کی به نتیجه میرسین تماما به استراتژی شما، توجه به رفتارها و نیازهای مخاطب و برنامه ریزی بازاریابی بر اساس نیازها و رفتارهای اون ها داره. اگه همه چیز به بهترین شکل برنامه ریزی و اجرا بشه شاید ۶ ماهه به نتایج خوبی برسین. البته اگر قرار باشه پول خرج کنین این مدت زمان احتمالا کوتاه تر خواهد شد اما همیشه سعی کنید از تاکتیک های کم هزینه و ارگانیک(مثل سئو و بازاریابی درونگرا) استفاده کنید.

حرف آخر

اینکه فقط به خاطر به روز بودن و عقب نبودن از بقیه به دنبال آنلاین شدن کسب و کار و به دنبالش بازاریابی دیجیتال باشید قطعا هزینه های بزرگی روی دستتون میذاره و بزرگترین هزینه شکسته. قبل از اینکه به فکر این باشین که از ابزارهای و تاکتیک های بازاریابی دیجیتال برای پول درآوردن استفاده کنید باید این رو بدونید که بازاریابی دیجیتال یک طرز تفکره. یک طرز تفکر مشتری محور. یک روش برای رفع واقعی نیازهای مخاطبان. اگر رفع نیاز مخاطب و مشتری(چه رایگان چه غیر رایگان) از ارزش های بنیادی کسب و کار شما نباشه، شکست پروژه بازاریابی دیجیتال قطعیه.

درباره مهدی قربانی

مهدی قربانی هستم. علاقمند به بازاریابی و برندینگ هستم.سایت شخصی خودم در خصوص بازاریابی راه اندازی شده است.در اینجا من تمامی اندوخته ها و تازه هایی را که در این عرصه می آموزم با شما به اشتراک می گذارم.با نظراتتون در ارایه مطالب بهتر من را یاری کنید

یک نظری بگذارید

رفتن به بالا