اکثر افراد تصور می کنند بازاریابی فقط فروش کالا یا خدمات است. بازاریاب ها معمولا برای توضیح اینکه چگونه یک مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل می کنند از مثال قیف استفاده می کنند.
منظور از قیف چیست؟!
در بازاریابی سنتی ما اکثر منابع محدود خود را صرف پیدا کردن مشتری های جدید و تبدیل آنها به مشتری نهایی می کردیم که قسمت بالای قیف را تشکیل می داد و بع از آن به دنبال راه حلی برای نگه داشتن مشتری هایی که به سختی به دست آمده بودند می گشتیم.( قسمت پایین قیف)
به همین دلیل است که ما مشتری های خود را از دست می دهیم.
در روش سنتی بهترین کاری که می توانستیم انجام دهیم، ایجاد یک تجربه شیرین برای مشتری و امیدوار بودن به این که آن مشتری دوباره بازگردد و خریدهای بیشتری را انجام دهد.
اما تکنولوژی، به خصوص شبکه های اجتماعی این روش را تغییر داده اند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی درباره این است که به شما این موضوع را یادآوری کند که مشتری های حال حاضر شما، بهترین دارایی شما هستند.
تکنولوژی ما را قادر کرده است که بر مشتری های خود قبل و حتی بعد از فروش تاثیر گذار باشیم. با ابزارهایی همچون شبکه های اجتماعی و ایمیل دیگر نیاز نیست که امیدوار باشیم که مشتریان دوباره با دوستان خود بازگردنند. حالا شما دیگر به مشتری خود دسترسی دارید و می توانید به او حضور خود را یادآوری کنید.
تجارت های موفق متوجه این موضوع شده اند که بازاریابی با یک فروش به پایان نمی رسد. بلکه با اولین فروش آغاز می شود.