دیگر همه میدانند که رسانههای اجتماعی فرصت هستند. فرصتهای بیشماری را بخصوص برای کسبوکارها به وجود آوردهاند تا صدای خود را به عموم برسانند. به عبارتی، رسانههای اجتماعی، کسبوکارها را اجتماعی میکند. حال سوال این است که چطور؟ البته داخل پرانتز عرض کنم، کسبوکاری که ساختار اجتماعی ندارد، بهتر است وارد فضای اجتماعی (رسانه اجتماعی) نشود، چون به جای سود بیشتر ضرر میکند.
این در حالیست که هر فردی که در رسانههای اجتماعی فعالیت دارد، میتواند ادعا کند که متخصص رسانههای اجتماعی است. زیرا وقتی پست یا توییتی منتشر میکند، لایک و شیر میشود، فالور و دوستان بسیاری دارد و بنابر ذات فکری خود، فکر میکند اثرگذار است. بنابراین بر همین اساس فکر میکند، درک درستی از رسانههای اجتماعی و راههای فعالیت در آنها برای همه از جمله کسبوکارها دارد و نسخه برای دیگران میپیچد. درست است که در عصر امروز، محتوا پادشاه است. اما ممطئا هر فردی رموز پادشاهی را نمیداند!
بگذارید، راحت بگوییم. وقت خود را تلف نکنید. شاید همه بنابر فعالیت خودمان بتوانیم از مزایای رسانههای اجتماعی بگویم و ساعتها حرف بزنیم، درباره یک توییتی صحبت کنیم که چطور بیشتر رییتوییت (بازنشر) یا بیشتر لایک بخورد. اما به دیگران آدرس اشتباهی ندهیم. فعالیت شخصی یا برند شخصی در رسانهها و بخصوص شبکههای اجتماعی کاملا متفاوت با فعالیت کسبوکار در این رسانههاست. شما باید به دنبال مشاور رسانههای اجتماعی برای خود باشید تا آن شما را هدایت کند. قرار نیست شما متخصص باشید و شوید، بلکه باید از متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
فعالیت کسبوکارها در رسانههای اجتماعی مانند بسیار مسائل دیگر نیاز به استراتژی و برنامهریزی مدون و دقیق دارد و به طبع آن بازاریابی در رسانههای اجتماعی (Social Media Marketing) نیز نیاز استراتژی بازاریابی و روابط عمومی دارد. بهینه سازی محتوا از جمله مهمترین بخشهای آن است.
بازاریابی در رسانههای اجتماعی جدای از برنامه بازاریابی و روابط عمومی کسبوکارها نیست. بلکه ادامه و کامل کننده آنهاست. اجزا ندهید اقوا شوید، شما قرار است وارد یک حوزه تخصصی شوید که کسبوکارتان پیشرفت کند، قرار نیست با لایک و شیر خوشحال شوید. شما به دنبال اثرگذاری هستید. در بیشتر مواقع نظرها (کامنتها) بسیار مهمتر از لایک و شیر است زیرا آنها هستند که به شما اضافه میکند. پس زیاد به دنبال افزایش لایک نباشید. نه اینکه لایک مهم نباشد، مهم است اما مهتر از آن گرفتن کامنت خوب است.