شما اینجا هستید: خانه / بازاریابی اینترنتی / جذب مشتری از طریق تولید محتوا

جذب مشتری از طریق تولید محتوا

 

تاجران معمولا” زمانی نیاز به تولید محتوا پیدا میکنند که شرکت نیاز به آن داشته باشد. این نیاز معمولا” زمانی ایجاد میشود که نیاز به معرفی محصول جدیدی وجود داشته باشد ولی بازاریابی درونی (Inbound Marketing) این روش را قبول ندارد.بازاریاب ها نیاز دارند که سری و جریانی از محتوا را تولید کنند. محتواهایی از نوع پست و بلاگ و مدل هایی مانند ویدئو، کتاب و …این محتواها معمولا” با هدف و افزایش رنک در گوگل، افزایش ورود به سایت و افزایش مشتری است. محتوا برای اینکه به نتیجه مطلوب برسد باید حتما” قابل اتکا و هدف داشته باشد.یکی از دلایل اینکه معمولا” در تولید محتوا مقداری سخت است، قرار گرفتن نویسنده سر در راهی است. نویسنده باید خوب مشخص کند که چه نوع و چگونه محتوایی تولید خواهد کرد. اگر محتوای خوب یا هدفداری تولید نکنید، یا بازار هدف را اشتباه خواهد گرفت و بازار هدف مورد نظر وی به خوبی شناخته نشده و از این پتانسیل خوب استفاده نمی شود، یا اگر دست از تولید محتوا بردارد ترافیک خوبی را از دست خواهد داد و نقطه مهمی از بازاریابی که شناخت و معرفی خود به بازار است را از دست رفته خواهد دید.در این مقاله سعی خواهیم کرد روند تشخیص مشتری، دسته بندی و مدیریت آنها و در نهایت انتخاب و تولید بهترین محتوا برای آنها را با روشی کاملا علمی بررسی کنیم.

۱

بازاریاب ها همانند تولید کنندگان باید آمار دقیقی از جزئیات افراد (مشتریان خود یا خوانندگان) داشته باشند، تا بتوانند بهترین محتوا را برای آن ها تولید کنند. برای این کار بهتر است یک سری سوال از خود بپرسید و سعی کنید جواب دقیقی برای آنها پیدا کنید:

  • مشتریان ایده آل یا مورد علاقه شما در چه گروه و دسته ای هستند؟
  • بزرگترین دغدغه، نیاز و علاقه آن ها چیست؟
  • این افراد را کجا می توانید بیابید؟
  • چه نوع محتوایی را علاقه دارند بخوانند، ببینند یا گوش دهند؟

به مجموعه کاملی از این اطلاعات برای هر مشتری، Persona مشتری می گویند.

برای تولید persona باید جستجوهای مفیدی روی مشتریان خود داشته باشید. از بین آن ها، بهترین خریداران و مشتری هدف خود را شناسایی کنید.

۲

بعد از پیاده سازی پروفایل از persona ها در دسته های مختلف، می توانید بر اساس پروفایل آن ها، نیاز ها و درگیری های هر کدام از آن ها را با پرسش سئوالاتی مشخص کنید:

  1. بزرگترین مشکلات و دغدغه هایی که در حال رفع آن هستند چیست؟
  2. او چه چیزی را بیشتر از همه نیاز دارد؟
  3. معمولا” چه چیزهایی را جستجو می کند؟
  4. چه چیزهایی ممکن است عامل موفقیت او یا تجارتش شود؟

بهترین کاری که می توان کرد تا بفهمیم چگونه یک نفر یا یک گروه تبدیل به مشتری می شوند، پیدا کردن مسیری است که شما یافت خواهید شد! با این کار خیلی ساده تر و مشخص تر از گذشته می توان نیازها و درگیریهای ذهنی کاربر را به خوبی درک کرده و در جهت رفع آن ها اقدام کرد. باید متوجه باشید با چه کلمات کلیدی وارد سایت شده اند، کدام صفحات را دیده اند، در هر صفحه چه مقدار زمان گذاشته اند و در کدام بخش ها درگیر شده اند.

۳

قدم بعدی تهیه پروفایلی از رفتارهای  persona است. تا اینجای کار شما می دانید  Persona ها چه نیازهایی دارد، دغدغه های ذهنی آن ها، کلمات کلیدی و مواردی که در سایت شما آن ها را ترغیب به استفاده از آن بخش از سایت شما کرده است چه بوده. برای تکمیل پروفایل می توانید این سئوالات را از خود داشته باشید:

فعالیت آنلاین آن ها چیست؟ آیا وبلاگ مطالعه می کنند؟ آیا در شبکه های اجتماعی فعال هستند؟ کلمات مورد جستجوی آن ها چیست؟ آیا عضو خبرنامه هستند؟

این مطلب را بخوانید :   بازاریابی محتوا در خدمت کسب‌وکارهای کوچک

علاقه آن ها در وب سایت چیست؟ چه نوع اطلاعاتی را مطالعه می کنند: آموزشی؟ مقالات علمی؟ نرم افزارهای آنلاین؟ آیا از ویدئو و صوت استفاده می کنند؟

در کدام صفحه از سایت بیشترین زمان را گذرانده اند و چگونه از آن استفاده می کنند؟

هر چه قدر بتوانید دسته های اطلاعاتی خود را بیشتر و جزئی تر کنید، مسلما” می توانید برنامه ریزی بسته و دقیق تری داشته باشید.

۴

خوب، تا این مرحله persona مشتریان و کار را برای خود تکمیل کرده اید. برای نوشتن و تولید محتوای مورد علاقه آن ها عجله نکنید. بهترین کار در این مرحله بررسی محتواهای منتشر شده خود در قبل است

قبل از تولید محتوای جدید باید محتواهای قبل خود را Content Audit  کنید. باید بررسی کنید بر اساس بحث هایی که تاکنون رخ داده و Persona ها، مطالب قبلی شما تا چه اندازه به نیاز آن ها پاسخ می دهد. درک این موضوع کمک بسیاری میزان اثربخشی محتواهای شما، روند تغییر و بهینه سازی محتوای جدید و روند حرکت نو شما را مشخص خواهد کرد. بدون دانستن این موارد یا مسیر را اشتباه خواهید رفت یا ممکن است برخی مشتریان قدیم خود را نیز از دست بدهید یا حتی زمان زیادی را از دست خواهد داد.

از دیگر مزیت های این کار پیدا کردن فضاهای پوشش داده نشده است، همچنین می توانید محتواهای خوبی را بیابید که می توانید با کمترین تغییر برای بخش های دیگر نیز مفید باشند.

برای این کار همه محتواهای تولیدی خود را در یک فایل اکسل قرار داده و برای هر کدام بر اساس نوع آن ها، برچسب هایی نظیر زیر را قرار دهید:

  •   نوع محتوا
  •  تاپیک پوشش داده شده
  • مربوط به کدام persona
  •  زمان تولید
  •  مشتریان گذشته آن

نتیجه را می توانید بر اساس هر کدام از این ستون ها مرتب کنید، و آمار دقیقی از میزان تمرکز روی آن ها را بدست آورید. به همین ترتیب می توانید میزان نیاز persona های خود را با محتواهای تولید شده در قبل مقایسه کرده و نیاز های آتی را محاسبه کرد.

۵

در مرحله بعد باید دایره ای برای خریداران طراحی کنید تا بتوانید برای هر دایره برنامه ریزی خوبی جهت تولید و ارائه محتوا داشته باشید. در حقیقت شما برای این دایره ها محتوا تولید خواهد کرد. دایره ها را می توانید به این صورت نامگذاری کنید:

  • آگاه شدگان: افرادی که با برند و محصول شما آشنا هستند و نیاز خود را دریافته اند.
  • دانشجویان و محققان: به دنبال حل مسئله یا تحقیق خود، به محصول شما مراجعه می کنند.
  • مقایسه و تایید: امکانات محصول را بررسی و آن ها را در میدان مقایسه با دیگر محصولات قرار می دهد.
  • خریداردر حال تصمیم می گیری برای خرید از یک شرکت و ارائه دهنده محصول هستند.

در این مرحله باید با نگاه persona ها هر کدام را در یکی از دایره ها قرار دهید. دایره ای که بیشترین و بهترین قرابت با آن persona ها دارد، دایره مطلوب خواهد بود. به هر حال ممکن است هر persona در یک دایره به یک سری از محتواهایی که قبلا” دسته بندی شده، علاقمند باشد.شاید برای اینکه بهتر و دقیق تر، Persona ها را در دایره ها قرار دهید بهتر است اطلاعاتی در مورد نوع محتواهای مورد علاقه هر دایره داشته باشید:

  1. آگاه شدگانپست های وبلاگ، بروزرسانی های شبکه های اجتماعی
  2.  دانشجویان و محققان: کتاب، گزارش ها و بررسی ها، پادکست ها و ویدئوها کنفرانس ها
  3. مقایسه و تایید: مطالعات موردی، دمو نرم افزارها و سرویس ها، توصیه های متخصصان
  4. خریدار: جزئیات و مشخصات فنی محصول، گزارش های آماری
این مطلب را بخوانید :   هدف شما از نوشتن چیست؟ گوگل؟ خواننده؟

۶

تا این مرحله قبل به خوبی مشتریان خود را پیدا کرده اید، محتوای مورد علاقه آن ها، دسته های آن ها، و نوع محتوای مورد نیاز برای تولید را دریافتید. حال نوبت تعیین زمان و مکان اشتراک گذاری محتوا است. برای خود باید تقویمی طراحی کنید و تعیین کنید کدام محتوا را در چه مکان هایی و در چه زمان هایی معرفی کنید.

تقویم در حقیقت نشان دهنده مسیر شما برای تولید محتوا، نمایش اینکه چه نوع محتوایی باید تولید شود، کدام عناوین باید پوشش داده شود، کدام افراد یا persona را باید مورد هدف قرار داد، چه زمانی باید منتشر کرد تا بهترین نتیجه را از بازاریابی درونی بدست آورد. برای این کار:

ابتدا تقویم گوگل را باز کنید. برای زمانبندی می توانید ۳ ماهه یا بهتر از آن ۶ ماهه یا سالیانه برنامه ریزی کنید.

  • بر اساس اهداف اولیه و همچنین جداولی که در مرحله ۱ تا ۳ بدست آوردید، هر ماه چه مقدار بازدید، چه میزان علاقمند و چه میزان مشتری در نظر دارید. بر اساس اطلاعات بدست آمده در کدام بخش ها و به چه میزان محتوا نیاز دارید.
  • روزها را به ترتیب برای فعالیت ها تکمیل کنید. مواردی مانند بروزرسانی وبلاگ یا شبکه های اجتماعی، انتشار ویدئو یا برگزاری سمینار بصورت ماهیانه و …در نهایت شما باید در تقویم خود لیست کاملی از نوع محتوا، عناوین، و persona های مورد هدف و …را داشته باشید.
  • در این مرحله برای هر محتوا، کلمات کلیدی دایره خریداران، CTA و اهداف هر محتوا را مشخص نمایید.
  • از زمان های مهم برای خود یادداشت بردارید، به عنوان مثال فروشنده ها زمان هایی مانند روز مادر، سال نو،…را برای تولید محتوا در نظر می گیرند. B2B ها زمان برگزاری مراسم های جدی، نمایشگاه ها و … *را برای آن مورد هدف قرار می دهند.
  • به دنبال موفعیت ها و محتواهای جدی تر از پست وبلاگ بگردید. مثلا آمار و ارقام می تواند گزینه های مناسبی برای جلب خواننده باشد.
  •  برای هر دسته از عناوین خود، انواع محتوا را در نظر بگیرید. پست بلاگ،  سمینار و کتاب الکترونیک و ویدئو
  • با اینکه در تقویم، بیشتر فعالیت هایی که باید انجام دهید را پیدا کردید، با این حال بر اساس اطلاعات و فرض های اولیه، همچنان می توانید جهت افزایش کیفیت و تنوع محتوا این تقویم را بروز کنید. جهت بهبود کیفیت محتوا، ترفندهایی معرفی می شوند:
  • حتما” اخبار شرکت ها و افراد را در RSS دنبال کنید.
  • شبکه اجتماعی صفحه های مرتبط با اهداف خود را دنبال کنید.
  • با استخدام و استفاده از افراد دیگر، محتوای تولیدی را گسترش و با کیفیت کنید.
  • بانکی از انواع و اقسام عناوین و محتواهای قابل انتشار داشته باشید.
  •  از محتواهای تولید شده ی قبلی ، با تغییرات کوچک، حتما” در بخش های دیگر نیز استفاده کنید.
  • برای تولید ویدوئوهای ناب و انحصاری ، همیشه دوربین همراه داشته باشید!
  •  مانند بیشتر مجلات از نوشته های آماری، مقایسه های سالیانه، ترفندها و … استفاده کنید.
  •  سعی کنید خود یا با استفاده از وب سایت های دیگر اطلاعات و تحقیقات آماری انحصاری تولید کنید.
  •  همیشه سعی نکنید دقیقا” همان چیزی که شنونده دوست داشته تولید کنید، خیلی از مشتریان به چیزها، محتواها، و عناوین جدید و نو عکس العمل مناسب نشان می دهند و سمت و سو می گیرند.
  • همیشه لیستی از بهترین و پر مخاطب ترین محتواها را داشته باشیدتا در زمانی که نیاز به تولید محتوای خوب دارید از آن لیست برای تولید بهترین ها استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم ابتدا اهمیت تولید محتوا را درک کنیم. سپس برای تولید محتوای مناسب به شناخت مشتریان و نیازهای آنها پرداخته و با دسته بندی نیاز آنها، نوع محتوایی که منجر به تولید متشری خواهد شد را بررسی کردیم. در صورتی که پیشنهادی برای بهبود این روش چه در روش های شناخت مشتری و چه در افزایش احتمال تولید مشتری به ذهن شما نیز می رسد در میان بگذارید.

درباره مهدی قربانی

مهدی قربانی هستم. علاقمند به بازاریابی و برندینگ هستم.سایت شخصی خودم در خصوص بازاریابی راه اندازی شده است.در اینجا من تمامی اندوخته ها و تازه هایی را که در این عرصه می آموزم با شما به اشتراک می گذارم.با نظراتتون در ارایه مطالب بهتر من را یاری کنید

یک نظری بگذارید

رفتن به بالا