شما اینجا هستید: خانه / مقالات / کارآفرينی / ویژگی های کلیدی یک کارآفرین موفق

ویژگی های کلیدی یک کارآفرین موفق

 

به تازگی در حین مطالعه مجلات و روزنامه‌های مختلف داستان‌های زیادی درباره ایده‌های تجاری بزرگ و موفق شنیده‌ام و حتی عده‌ای هم به افراد جامعه بخصوص نسل جوان توصیه می‌کنند که شرایط کنونی بهترین زمان برای ایجاد یک کسب‌وکار موفق است؛ اما بنده فکر می‌کنم در دوران کنونی که وضعیت اقتصادی نامشخص و متزلزل امروزی سبب اوج گرفتن ریسک در بازار کسب‌وکار شده است باید بیشتر فکر کنیم و قبل از سرمایه‌گذاری پول خود تمام عوامل تأثیرگذار در فضای کسب‌وکار کشور را در نظر بگیریم.

Successful-Entrepreneur-877x641

با داشتن کسب‌وکار شخصی مادامی که شغل پیشین خود را حفظ کنید انعطاف‌پذیری بیشتری در صورت لغزش‌های جزئی خواهید داشت؛ اما ایجاد کسب‌وکارهای فردی و گاها خانوادگی مناسب همه‌ی افراد نیست. ویژگی‌های خاصی وجود دارند که اگر به عنوان یک کارآفرین از آن‌ها بهره‌مند باشید شانس موفقیت شما به طرز چشم‌گیری افزایش خواهد یافت. بدون داشتن این ویژگی‌ها و خصوصیات تأثیرگذار، حتی اگر بهترین و ناب‌ترین ایده‌های تجاری را در ذهن خود داشته باشید، شانس موفقیتتان در دنیای خشن امروزی بسیار ضعیف خواهد شد.

۱-نظم و انضباط

بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که بدون داشتن چشم‌انداز درست و خلاقیت در دنیای کارآفرینی نمی‌توانید به جایی برسید؛ اما این گفته چندان هم مطابق با واقعیت کنونی بازار نیست. در عوض، تنها ویژگی که یک کارآفرین بدون بهره‌مندی از آن نمی‌تواند به موفقیت برسد نظم و انضباط است. برای تبدیل یک ایده به کسب‌وکاری موفق، به جای اینکه وقت خود را به انجام امور لذت‌بخش و سرگرم‌کننده اختصاص دهید، باید از نظم و انضباط کافی برای صرف وقت به منظور ایجاد ساختار مناسب برای کسب‌وکارتان و هماهنگ کردن بخش‌های مختلف (مثل حسابداری) این ساختار با یکدیگر، بهره‌مند باشید. وقتی کارفرما شوید هیچ‌کس به جزء خودتان نمی‌تواند ساعات کاری شما را تعیین کند و هیچ راه میانبری هم برای کسب موفقیت زودهنگام وجود ندارد. اگر یک کارآفرین به اندازه کافی در فضای کسب‌وکار تجربه به دست آورد خواهد فهمید که موفقیت تجاری اتفاقی به دست نمی‌آید بلکه باید برای آن زحمت کشید.

این مطلب را بخوانید :   مهم‌ترین کلمه‌ای که یک فروشنده باید به هر مشتری بالقوه‌ای بگویند

۲-آرامش

وقتی تجارتی تازه را شروع می‌کنید حتماً اشتباهات و خطاهایی پیش خواهد آمد. بیشتر کارآفرینان تازه کار با کسب‌وکار خود مشکل پیدا می‌کنند و در این بین به احتمال زیاد چندین بار هم شکست می‌خورند؛ اما زمانی که مسئول یک کسب‌وکار هستید باید بتوانید در هر موقعیتی آرامش خود را حفظ کنید. هر واکنشی به غیر از آرامش – خواه عصبانی شوید یا ناراحت-مشکلات شما را دو چندان خواهد کرد. در عوض، یک کارآفرین خوب و با تجربه باید در مواقع بحرانی و اضطرار خونسردی خود را حفظ کند. شاید حل مشکل هم چندان ساده نباشد اما مسلماً از کوره در رفتن و ناراحت شدن چیزی را حل نمی‌کند. اگر کارآفرینی بتواند شکست را بدون سرخوردگی و خشم اداره کند قادر خواهد بود که از این شکست‌ها و موانع موقت پلی به سوی موفقیت و کامیابی بسازد.

۳-توجه به جزئیات

محدود کردن توجه خود به چشم‌انداز بزرگ‌تر می‌تواند بیش از مسائل کوچک و جزئی مشکل‌آفرین باشد. به عنوان یک کارآفرین، حتی اگر تمام سرمایه‌ی شما به اصطلاح از آسمان افتاده باشد یا به رایگان تأمین شده باشد، باز هم هزینه‌های جزئی و ناچیز می‌توانند قاتل رؤیاهای کارآفرینی شما شوند. این توجه به جزئیات است که می‌تواند یک استارتاپ کوچک را با وجود رقبای زیاد و قدرتمند به موفقیت برساند و باز هم همین توجه به جزئیات است که قادر است هزینه‌ها را پایین نگه دارد. حفظ این توجه به جزئیات بخصوص اگر وظایف زیادی داشته باشید بسیار سخت اما ممکن است ولی چشم دوختن به دوردست ها و توجه به چشم‌انداز بزرگ‌تر تنها می‌تواند مشکلات شما را بیشتر کند. پس از رشد کسب‌وکار نیز یک کارآفرین موفق باید فرد یا افراد مناسبی را استخدام کند تا پیوسته به جزئیات توجه کنند و از منافع ناشی از این نکات کوچک برای پیشبرد کسب‌وکار استفاده کنند. به هر حال در ابتدای راه تنها یک نفر می‌تواند مسئولیت این جزئیات را بر عهده بگیرد.

این مطلب را بخوانید :   چرا پروژه ها شکست می خورند؟

۴-تحمل ریسک

هیچ کارآفرینی جدا از اینکه انتظار چه مقدار درآمدی از محصول خود دارد با امور قطعی و مطمئنی روبه رو نیست. حتی اگر محصولی آزمون خود را پس داده باشد، بازار می‌تواند تغییر کند، احتمال دارد انبار بسوزد و کوهی از مشکلات و بدبختی‌ها را بر روی دوش کسب‌وکار کوچک شما بگذارد. راه ‌اندازی کسب‌وکار شخصی پر از ریسک است و با اینکه می‌توانید از برخی بیمه‌ها استفاده کنید ولی باز هم این سرمایه‌گذاری شبیه به گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر نیست. اگر هم اشتباهی پیش بیاید جدا از مسبب و باعث و بانی آن، فرد کارآفرین مسئول آن است. برای مقابله و مواجهه با تمام خطراتی که ذکر شد باید از قدرت تحمل ریسک بالایی برخوردار باشید. نباید کانال پسر دیوانه‌ای که در درون شماست را روشن کنید و ریسک‌های احمقانه کنید، تنها باید بدانید که تا چه حد می‌توانید ریسک کنید یا تا چه اندازه استطاعت خطر کردن را دارید و از این نکته به خوبی مطلع باشید که چقدر احتمال دارد که سرمایه خود را از دست بدهید. اگر این اعداد و ارقام شما را آشفته می‌کند بدانید که حد و اندازه‌ای ریسکی که کرده‌اید خیلی بالاست. با این حال،یک کارآفرین باید از ظرفیت کافی برای پذیرش ریسک‌ها و مخاطرات بزرگ که با کمی راحتی و آسودگی خیال ترکیب شده اند بهره‌مند باشد.

۵-تعادل

اینکه بیش از حد به یک ویژگی خاص توجه کنید و سعی در نهادینه کردن بیش از اندازه آن در درون و زندگی خود کنید امری ست که ممکن است بارها برای شما اتفاق بی افتد. در این بین نکته‌ای ظریف وجود دارد و آن هم اینکه توجه بیش از حد به جزئیات می‌تواند تبدیل به وسواس شود و آرامش بی مورد نیز ممکن است به پاسخ‌های احساسی منجر شود. به عنوان کارآفرین باید بین ویژگی‌ها و خصوصیات مختلف خود تعادلی منطقی برقرار کنید و بدون اینکه به حاشیه رانده شوید باید بتوانید از همین ویژگی‌های خاص خود نهایت بهره و استفاده را ببرید؛ اما حفظ تعادل برای یک کارآفرین بسیار فراتر از بررسی پیوسته ویژگی‌های شخصی ست زیرا در دنیای کارآفرینی نه تنها هیچ رئیس و کارفرمایی نیست که به شما بگوید چه کنید و برای انجام این کارهای بخصوص شما را متمرکز کند بلکه هیچ‌کس هم نیست که وقتی وظایف و مسئولیت‌های روزانه‌ی خود را به طور کامل انجام دادید شما را مجبور به ترک محل کار و رفتن به منزل کند. اگر می‌خواهید به عنوان یک کارآفرین به خود و جامعه خدمت کنید باید از همان ابتدا تعادلی با معنا و اصولی بین زندگی شخصی و شغلی خود تعریف کنید- و اگر شغل روزانه‌ای مانند کارمندی را نیز به این معادله اضافه کنید حفظ تعادل بیش از پیش سخت و دشوار خواهد شد.

این مطلب را بخوانید :   چرا نباید اعضاء لازم برای صفحات یا کانال‌های اجتماعی را بخریم؟

ویژگی‌های که بنده در این مقاله ذکر کردم خصوصیاتی نیستند که یک فرد با آن‌ها متولد شده باشد. شاید این طور به نظر برسد که برخی افراد ذاتاً از روحیه کارآفرینی بی مثالی بهره‌مندند- اما همه‌ی این ویژگی‌ها آموختنی ست. مسلماً فراگیری و نهادینه کردن این خصوصیات کار ساده‌ای نیست اما غیر ممکن و محال هم نیست. قطعاً نمی‌خواهید که این مهارت‌ها را به صورت خیلی حرفه‌ای و هم تراز با کلاس جهانی بیاموزید اما اگر واقعاً عاشق کارآفرینی هستید و تصمیم به راه‌اندازی استارتاپی موفق گرفته‌اید می‌توانید با توکل به خداوند متعال و در سایه‌ی تلاش و سخت‌کوشی این ویژگی‌ها را بیاموزید و به زندگی خود اضافه کنید.

آیا فکر می‌کنید ویژگی‌های مهم دیگری نیز باقی مانده که در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای نشده است؟ نظر خود را برای من و بقیه کاربران کامنت کنید و بگویید چرا فکر می‌کنید که بهره‌مندی از این ویژگی خاص برای موفقیت یک کارآفرین حیاتی ست.

درباره مهدی قربانی

مهدی قربانی هستم. علاقمند به بازاریابی و برندینگ هستم.سایت شخصی خودم در خصوص بازاریابی راه اندازی شده است.در اینجا من تمامی اندوخته ها و تازه هایی را که در این عرصه می آموزم با شما به اشتراک می گذارم.با نظراتتون در ارایه مطالب بهتر من را یاری کنید

یک نظری بگذارید

رفتن به بالا