شما اینجا هستید: خانه / بازاریابی / این بار سرتان به کار خودتان نباشد!

این بار سرتان به کار خودتان نباشد!

 

فرقی نمی‌کند که شما یک کسب‌وکار کوچک دارید یا یک برند قوی، حتی اگر به تازگی شروع به کار روی ایده‌تان کردید؛ باید حواستان به رقبا باشد. به وسیله آنالیز رقبا شما می‌توانید آینده کسب‌وکار خود را تضمین کنید و بدانید که دور و بر شما (صنعت کسب‌وکارتان) چه می‌گذرد.تحلیل رقیبان یکی از بخش‌های مهم در فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک است و نقش مهمی در برنامه‌ریزی استراتژیک دارد.

بعضی از کسب‌وکارها گمان می‌کنند بهتر است طبق برنامه‌ریزی خودشان پیش بروند و رقبا را نادیده بگیرند. بعضی دیگر رفتار رقبایشان را دنبال و خود را برای اقداماتی که آنان انجام خواهند داد، آماده می‌کنند. تصور کنید بازار کسب‌وکارتان مسابقه فوتبال است و شما با دانستن هر تاکتیک از تیم حریف، قوی‌تر می‌شوید. قطعاً برنده در این میدان، آن‌هایی هستند که دائماً سر از کار رقبا در می‌آورند.

آنالیز رقبا هم به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از استراتژی‌های گذشته، حال و آینده رقبای کسب‌وکارتان داشته باشید. همچنین منجر به درک بهتر از شرایط بازارهایی که در آن کار می‌کنید می‌شود.

Competition-Analysis

یکی دیگر از مزایای آنالیز رقبا، بهره‌مندی از اطلاعات مفید برای افزایش مزیت رقابتی است. امروزه، صحبت بر سر ارائه «ارزش» است نه «محصول و سرویس». از این رو پیشرو ماندن در بازار کمی دشوار شده و شما نیاز دارید هر گام از رقیبان را بدانید تا گام بعدی خود را محکم‌تر بر دارید. در این مسیر شما حتی باید بدانید که مشتریانتان درباره برند رقبا چه فکری می‌کنند.

آنالیز رقبا بستری ایجاد می‌کند که شما می‌توانید در آن فرصت‌های نو برای ایجاد تغییر در ارزشی که ارائه می‌کنید را پیدا کنید. فراموش نکنید اینکه مشتریان شما واقعا چه می‌خرند، کم اهمیت‌تر از این است که فکر می‌کنند چه می‌خرند. کافی است رقیبان خود را خوب بشناسید و ارزش بالاتری به مشتریان خود پیشنهاد دهید.

این مطلب را بخوانید :   ویدیو مارکتینگ یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی

برای بُرد بازی کسب‌وکار بهتر است پاسخ سوالات زیر را درباره رقیبان خود بدانید:

  • چه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهند؟
  • محصولاتشان را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند؟
  • چگونه محصول یا خدماتشان را توصیف می‌کنند و با چه زبانی با مخاطب صحبت می‌کنند؟
  • نقاط قوت و ضعف آن‌ها چیست؟
  • الگوی رفتاری آن‌ها برای پاسخگویی چیست؟

توصیه من به شما این است که حتی در لیست ایمیل رقبا عضو شوید. بازاریابی ایمیلی پنچره‌ای است به تمام استراتژی‌های بازاریابی و شما می‌توانید به این روش استراتژی‌های رقیبان را بررسی کنید.بازایابی ایمیلی به شما دید وسیعی از قیمت‌گذار، پیشنهادهای ویژه و نوع محتوای رقیبتان می‌دهد.

درباره مهدی قربانی

مهدی قربانی هستم. علاقمند به بازاریابی و برندینگ هستم.سایت شخصی خودم در خصوص بازاریابی راه اندازی شده است.در اینجا من تمامی اندوخته ها و تازه هایی را که در این عرصه می آموزم با شما به اشتراک می گذارم.با نظراتتون در ارایه مطالب بهتر من را یاری کنید

یک نظری بگذارید

رفتن به بالا